آموزش کامپیوتر
کسب در آمد از فورکیا
روش های مختلف نوشتن برنامه

روش های مختلف نوشتن برنامه

در این فصل:

برنامه نویسی اسپاگتی

برنامه نویسی ساختاری

برنامه نویسی مبتنی بر رویداد

برنامه نویسی شئ گرا

هدف علم کامپیوتر پیدا کردن بهترین راه برای نوشتن یک برنامه است. واقعیت علوم کامپیوتر این است که واقعا هیچکس نمی داند آنها چه کار می کنند، بنابراین آن ها هرکاری که می خواهند انجام می دهند و وانمود می کنند که یک پایه علمی برای کاری که آن ها انجام می دهند، وجود دارد. واقعیت این است که پروژه های برنامه نویسی چندمیلیون دلاری به طور منظم بعد از زمانی از کار می افتند و گاهی اوقات حتی کار هم نمی کنند، این نشان می دهد که برنامه نویسی کامپیوتر همچنان از هنر کمتر است.

خواندن ادامه ی مطلب

شروع برنامه نویسی

شروع برنامه نویسی

می توانید در مورد برنامه نویسی کامپیوتر کتاب بخوانید، امّا بهترین راه برای درک برنامه نویسی کامپیوتر این است که واقعا یک برنامه نویسید. اگر کامپیوتر ندارید یک سیستم نه چندان قوی تهیه کنید یا راه دیگری برای دسترسی به کامپیوتر پیدا کنید. تلاش برای یک برنامه نویس ماهر شدن بدون کامپیوتر مانند تلاش برای تبدیل به یک شناگر ماهر شدن بدون آب است.

خواندن ادامه ی مطلب

ترجمه کدمنبع با مترجم

ترجمه کدمنبع با مترجم

در روزگار گذشته، عموما کامپایلرها آهسته و کُند بودند. در آن موقع ها هنگامی که کدمنبع را به یک کامپایلر می دادید باید صبح روز بعد برمی گشتید تا ببینید آیا کار کامپایلر تمام شده است یا نه؟! اگر یک اشتباه در نوشتن برنامه خود انجام می دادید، مجبور بودید که آنرا اصلاح کنید و مجددا برنامه خود را کامپایل کنید باید یک بار دیگر تا شارژ کامل صبر می کردید تا فقط ببینید برنامه درست کار می کند یا خیر.

خواندن ادامه ی مطلب

نوشتن برنامه ها با یک ویرایشگر

نوشتن برنامه ها با یک ویرایشگر

پس از اینکه کامپیوتر و سیستم عامل خود مانند ویندوز، لینوکس یا مک را انتخاب کردید، قدم بعدی این است که یک ویرایشگر (Editor) داشته باشید. ویرایشگر مانند یک پردازشگر ساده کلمه عمل می کند که اجازه می دهد دستورات برنامه را در یک فایل تایپ کنید، تغییر دهید و در نهایت ذخیره کنید.

خواندن ادامه ی مطلب

فرم تبدیل به برنامه نویس

فرم تبدیل به برنامه نویس

بعد از اینکه متوجه شدید برنامه نویسی چیزی جز صحبت با کامپیوتر برای حل مشکل نیست، این سوال پیش می آید که چگونه می توانید شروع به شناخت و توسعه برنامه های خود کنید؟ اگر می خواهید بدانید چگونه به یک برنامه نویس تبدیل شوید این چیزی است که شما به آن نیاز دارید:

خواندن ادامه ی مطلب

امتیاز مثبت و منفی زبان های برنامه نویسی

امتیاز مثبت و منفی زبان های برنامه نویسی

هدف کلی زبان ماشین، زبان اسمبلی، زبان سطح بالا و زبان C این است که به شما روش های متفاوت برای دستور دادن به پردازنده (کامپیوتر) را بدهند. در نهایت مهم نیست کدام نوع زبان برنامه نویسی استفاده می شود، زیرا ممکن است یک برنامه دقیقا مشابه را در زبان ماشین، زبان اسمبلی، زبان سطح بالا مانند BASIC یا FORTRAN و C را نوشت.

خواندن ادامه ی مطلب

برنامه نویسی کامپیوتر: زبان سطح بالا

برنامه نویسی کامپیوتر: زبان سطح بالا

پنهان کردن جزئیات کامپیوتر با یک زبان سطح-بالا. هدف کلی از زبان های سطح بالا این است که برنامه نویسی را بصری تر کنند. بنابراین به جای اینکه کامپیوتر را برای ذخیره شماره 2 در ریجستری al قرار دهید، شماره 3 را به شماره ذخیره شده در ریجستری al اضافه می کنید و سپس نتیجه را از ریجستری al بیرون می کشیم، زبان سطح بالا به شما اجازه می دهد در کامپیوتر آنچه را که می خواهید انجام دهید و نگران نباشید که چگونه کامپیوتر آنرا انجام می دهد. بنابراین یک دستورالعمل زبان سطح بالای معمولی ممکن است مانند این باشد:

مجموع = 2 + 3

خواندن ادامه ی مطلب

برنامه نویسی کامپیوتر: صحبت با پردازنده

برنامه نویسی کامپیوتر: صحبت با پردازنده

برای درک چگونگی عملکرد زبان ماشین، باید بدانید که یک پردازنده چگونه کار می کند. اساسا پردازنده شامل بیش از یک میلیون سوئیچ کوچک است که می تواند خاموش یا روشن شود. با فعال کردن یا غیرفعال کردن این سوئیچ ها می توانید پردازنده را به چیزی مفید تبدیل کنید.

خواندن ادامه ی مطلب

برنامه نویسی کامپیوتر: تاریخچه

برنامه نویسی کامپیوتر: تاریخچه

شاید بنظرتان برنامه نویسی کامپیوتر یک اختراع جدید به نظر برسد، امّا در حقیقت ایده نوشتن دستورالعمل ها برای یک ماشین که آنها را انجام دهد، حدود یک قرن پیش آغاز شد. یکی از اولین طرح های ماشین قابل برنامه ریزی (کامپیوتر) توسط مردی به نام Charles Babbage در سال 1834 معرفی شد.

خواندن ادامه ی مطلب

صفحه قبل<< صفحه بعد