با پارسی جو (جستجوگر ایرانی) آشنا شوید!

با پارسی جو (جستجوگر ایرانی) آشنا شوید!


در این پست از رسانه ی کامپیوتر پرسش تصمیم گرفتیم تا به بررسی یک موتور جستجوی ایرانی یعنی پارسی جو بپردازیم. با ما در ادامه ی مطلب همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد این موتور جستجو پیدا کنید.

پارسی جو چیست؟

پارسی جو یکی از بزرگترین و محبوبترین موتورهای جستجوی ایرانی است که فعالیت خود را در سال 1388 تحت شرکت دانش بنیانی به نام وب پردازان نوین پارسی جو آغاز کرد. اولین ورژن این موتورجستجوی قدرتمند در تاریخ بیست و هشتم اردبیهشت سال 1389 رونمایی شد. این شرکت دانش بنیان هم اکنون با مدیریت آقای زارع، در یزد فعّالیت می کند.

در ویدئوی زیر با کلیات پارسی جو آشنا می شوید:

محل شروع کار مهندسان و متخصصان ساخت این پروژه بزرگ در دانشگاه یزد بود، می توان سال 1391 را نقطه ی عطفی برای این سرویس برشمرد زیرا یکی از مهمترین سرویس های یک موتور جستجو یعنی سرویس جستجوی تصاویر به آن اضافه شد. سرویس جستجوی تصویر به کاربران یک موتور جستجو در پیدا کردن تصویر مورد نظر خود یاری خواهد کرد، و این یک ویژگی برگزیده است.

پارسی جو راه های زیادی را برای رسیدن به نقطه ی کنونی طی کرده است. به طور خلاصه، ساخت و بهینه سازی نسخه های مختلف موتور جستجو، رونمایی از سرویس هایی همچون اخبار، موسیقی، قیمت، ورزش، ویدئو، بازار و غیره. امّا هنوز راه زیادی برای تبدیل شدن به یک قطب قدرتمند در دنیای وب دارد. این موتور جستجوی قدرتمند هم اکنون (1398) نیز در حال توسعه است...

سرویس های پارسی جو

سرویس های پارسی جو

همانطور که در بالا اشاره کردیم موتور جستجو پارسی جو سرویس های متنوعی را به کاربرانش ارائه می دهد که در ادامه ی مطلب به نقد و بررسی آنها می پردازیم.

سرویس جستجو وب

اساس کار پارسی جو، سرویس جستجوی آن است، در اوّلین نسخه ی آن که در سال 89 رونمایی شد یک میلیون صفحه وب وجود داشت. امّا از آخرین آماری که اکنون به دست آمده بالغ بر 10 میلیارد صفحه وب در پارسی جو ثبت شده است. پارسی جو هم اکنون در نسخه پنجم خود به سرمی برد (در زمان نگارش این مقاله)، آنچنان که خود پارسی جویی ها بیان کرده اند در این نسخه الگوریتم های جدید و پیشرفته تری وجود دارد که موجب حذف سایت های مزاحم (اسپم) می شود. با استفاده از این الگوریتم کاربران پارسی جو می توانند در زمان کمتر و با راحتی بیشتری به پاسخ خود برسند، همچنین بهبود ظاهر و رابط کاربری نیز یکی از نکات مثبتی است که در نسخه ی جدید سرویس جستجوی پارسی جو اعمال شد.

نسخه ی پنجم پارسی جو در آبان ماه سال 1394 رونمایی شد و پس از آن به توانست رشد چشمگیری داشته باشد. در تصویر زیر نمایی کلی از صفحه جستجوی پارسی جو را می توانید مشاهده کنید.

نمای کلی پارسی جو

این سرویس هم اکنون تحت دامنه ای به نشانی http://www.parsijo.ir در دسترس است. نحوه ی کار این سرویس در وبلاگ آن به طور کلی با عنوان نگاهی به معماری فنی پارسی جوتوضیح داده شده است و ما در این جا به صورت خلاصه بیان می کنیم:

موتور جستجو پارسی همانند دیگر جستجوگرها از سه اصل اساسی خزش، ایندکس و امتیاز دهی استفاده می کند.

خزش: خزش عملیاتی است که توسط ربات های نرم افزاری انجام می شود این ربات ها صفحات وب را پیدا می کنند، محتوا را جمع آوری می کند و آن ها را در محلی ذخیره سازی می کند.

ایندکس: عملیاتی است که تحت آن نرم افزارهایی هستند که محتواهای جمع آوری شده توسط ربات های خزشگر را دریافت کرده و آنها را به شکلی پردازش می کنند تا در آینده بتوانند درخواست های کاربران آنها تطبیق دهند و به کاربر تحویل دهند.

امتیازدهی: سئوکاران و وب مسترها یا مدیران وب سایت به این بخش توجه فوق العاده ای دارند، زمانی که محتوا خزش و ایندکس شد باید رتبه بندی شوند تا کاربر با بهترین نتیجه در مقابل درخواست خود مواجه شود. به عنوان مثال فرض کنید 1000 سایت مقاله ای تحت عنوان "درمان سرماخوردگی" منتشر می کنند، هنگامی که خزشگرها محتوای این هزار سایت را دریافت کردند و عملیات ایندکس یا نمایه سازی برروی آن ها انجام شد باید یک واحدی وجود داشته باشد که بتواند محتواهای صفحه ها را پردازش کند و ببیند کدام صفحه بهترین محتوا را دارد.

نمونه ای از عملیات پردازش این واحدها این است که: تیترهای محتوای صفحه را بررسی کند، تصاویر را درک کند، برچسب ها را با محتوا مقایسه کند و ترتیب آنها را متوجه شود و غیره. پس از انجام این عملیات ها واحد امتیاز دهی باید یک رتبه مشخص به وب سایت ارائه دهد.

نکته: برای مباحث فنی در به پیوند مشخص شده (لینک نگاهی به معماری فنی پارسی جو) در بالا بروید.

نقدی کوتاه برسرویس جستجوی پارسی جو

حال که تعریفی کلی از سرویس جستجوی پارسی جو داشتیم می خواهیم که کمی آن را منصفانه نقد کنیم.

فرایندهای خزش و ایندکس، و امتیاز بندی پارسی جو برای وب مسترها در حاله ای از ابهام است چرا که بسیاری از سئو کاران حرفه ای بیشتر در زمینه گوگل فعالیت داشته و در مورد موتورهای جستجوی ایرانی کم کاری کرده اند. در واقع کم بودن محققان واقعی سئو باعث بروز این مشکل است. اکثر کاربران تنها مقاله های محققان سئوکاران خارجی را ترجمه کرده و از تجربیات آن ها استفاده می کنند. بنابراین:

پارسی جو باید یک بخش مجزا برای وب مسترها ایجاد کند تا بستری برای ورود مدیران وب سایت به پارسی جو باشد. این بخش می توانند یک کنسول جستجو به همراه آموزش های بنیادی باشد، البته سیاست های محرمانگی یک موتور جستجو همیشه باید در اولویت باشد زیرا اگر تمامی تکنیک های امتیازدهی موتور جستجو بیان شود دیگر وب مسترها برای ارائه محتوای مفید تلاشی نخواهند کرد و محتوای موتور جستجو پر از اسپم ها می شود.

این مهمترین مشکل فعلی پارسی جو از یک دید کلی است. اما مشکل دیگر مانند دیر ایندکس شدن محتوای سایت هاست، این نیز یکی دیگر از مشکلات موتور جستجو ایرانی پارسی جو است. همچنین به دلیل اینکه کاربران در این سایت امکان ثبت نام دارند علاقه مندند که از یک تبادل امن اطلاعات با سرور استفاده کنند که نیازمند به پروتکل HTTPS می باشد. بنابراین تبدیل http://www.parsijo.ir به https://www.parsijo.ir می تواند نقش مؤثری در این سرویس داشته باشد.

سرویس جستجو خبر

سرویس جستجو خبر یکی از سرویس های مهم برای هر موتور جستجویی است که وجود آن برای پارسی جو الزامی بوده و به توسعه این رسانه کمک می کند. این سرویس توسعه یافته پارسی جو واقعا جذاب و کاربردی است، به طوری که شما می توانید با استفاده از چند برچسب خبرهای انحصاری خود را در میان ده ها وب سایت خبری بزرگ پارسی زبان پیدا کرده و از آن استفاده کنید.

دو ویژگی مهم دیگری که در این سرویس وجود دارد عبارتند از: مشاهده آخرین خبرها به صورت لینک و سرتیتر و خبرهای برگزیده که براساس بازدیدهای زیاد رتبه بندی می شوند. از زمینه های خبری این سرویس می توان اخبار سیاسی، بین المللی، ورزشی، اجتماعی و حوادث، فرهنگی و هنری، دانش و تکنولوژی، فناوری اطلاعات، سلامت و پزشکی، تصویری، چندرسانه ای وروزنامه ها را نام برد. همچنین سرویس آب و هوای استان ها نیز در این موتور جسجو قرار دارد.

شما می توانید با استفاده از آدرس parsijoo.ir/hava/city/ به سرویس آب و هوا و از آدرس khabar.parsijoo.ir به اخبار پارسی جو دسترسی پیدا کنید.

این سرویس پارسی جو واقعی مفید و جذاب طراحی شده و جایی برای حرف بیشتر باقی نگذاشته است.

سرویس جستجو تصویر

جستجو  تصویر

این سرویس نیز یکی از حیاتی ترین بخش های هر موتور جستجو است. خوشبختانه پارسی جو نیز در این زمینه فعالیت های گسترده ای انجام داده و توانسته به خوبی بسیاری از تصاویر را در خود جای دهد. تقریبا تمامی زمینه با جستجوی عبارت و کلمات کلیدی به طیف وسیعی از عکس ها دست پیدا کنید.

اگر بخواهیم این سرویس را نقد کنیم می توانیم مباحث مختلفی را بیان کنیم مثل: کم بودن امکانات فیلتر جستجو (هم اکنون فقط امکان فیلتر رنگ و اندازه موجود است)، نبود دسته بندی موضوعی برای تصاویر، نبود سرویس جستجوی تصویر با تصویر و غیره.

سرویس جستجو ویدئو

امروزه بیشتر کاربران (حدود 98درصد) هنگامی که به وب ها مراجعه می کنند اولین چیزی که به چشمشان می آید ابتدا ویدئو است و پس از آن تصاویر، سپس عنوان های متن و در آخر متن هاست. بنابراین بخش ویدئو برای یک موتور جستجو کاملا حیاتی است. در پارسی جو امکان جستجوی ویدئو وجود دارد و دارای لیستی طولانی از فیلم هاست که نیاز به تلاش گسترده تر در این بخش هستند. به عنوان مثال معرفی لیست بندی بهتر فیلم ها یا طراحی ظاهری بهتر و کاربر پسندتر، ارائه ی یک توضیح کوتاه (description) برای فیلم ها و نمایش عنوان سایتی که از فیلم میزبانی می کند مانند: آپارات، میهن ویدئو، نماشا و غیره.

این سرویس هنوز جای کار زیادی دارد تا بتواند در میان کاربران محبوب تر شود. برای دسترسی به سرویس جستجو ویدئو پارسی جو می توانید از آدرس video.parsijo.ir استفاده کنید.

دیگر سرویس ها

یک موتور جستجو می تواند سرویس های بسیار مختلف و گسترده ای را به کاربرانش ارائه بدهد و موتور جستجویی که بتواند سرویس های خودش را به بهترین شکل به کاربرانش عرضه کند مطمئنا موفقتر خواهد بود. از دیگر سرویس های موتور جستجو پارسی جو می توان به سرویس آوا، دانلود، بازار، ترجمه، نقشه، کافه کجا، علمی و جستجوی پیشرفته اشاره کرد.

سرویس آوا: یکی از بخش های جذاب و کاربردی پارسی جو امکان جستجوی موسیقی و موزیک است. البته مشکلی که وجود دارد تکمیل نبودن این سرویس است. آوای پارسی جو را می توان سال ها از یک رسانه ی موسیقی تر دانست. لیست محدود این سرویس کمی ما و دیگر کاربران را دلسرد می کند. بخش آوا هم اکنون از طریق نشانی ava.parsijoo.ir در دسترس است.

سرویس دانلود: بخش دانلود پارسی جو هم می تواند بسیار جذاب و کاربردی باشد در صفحه اول این بخش شما لیستی از دسته بندی های اساسی مانند جدیدترین آهنگ ها، جدیدترین فیلم ها، جدیدترین بازی های اندروید، جدیدترین نرم افزارهای اندروید، جدیدترین نرم افزارهای کامپیوتر، جدیدترین بازی های کامپیوتر را مشاهده می کنید. تمامی این دسته بندی ها به صورت جدول بندی شده در موتور جستجو پارسی جو موجود است. برای دانلود هرکدام از این بخش ها گزینه ای به نام +بیشتر وجود دارد که با کلیک برروی آن به لیست کامل تری دست پیدا می کنید.

در بخش سرویس دانلود جدیدترین آهنگ ها شما ابزاربهتری برای دانلود موسیقی در اختیار دارید. عملکرد این سرویس به این گونه است که سایت های مرجع دانلود را مانند پی سی دانلود، دانلودها، دانلود فارسی، میهن دانلود، پاپ موزیک و غیره را خزش کرده و به صورت طبقه بندی شده برای شما به نمایش می گذارد. بخش دانلود پارسی جو در نشانی download.parsijoo.ir قابل دسترسی است.

سرویس بازار: ویژگی بازار پارسی جو کارایی مشابه ای به سرویس دانلود دارد در لیست صفحه اول آن دو جدول وجود دارد که محبوبترین محصولات و جدیدترین محصولات قابل مشاهده می باشند. در این بخش نیز خزشگرهای پارسی جو محتوای سایت های فروشگاهی مانند دیجی کالا، بامیلو و زنبیل را دریافت می کنند و آنها تحت لیستی ارائه می کنند. سرویس بازار در آدرس bazzar.parsijoo.ir موجود است.

سرویس مترجم: موتور ترجمه برای هر موتور جستجو یک امری ضروری است. متأسفانه شاهد کم کاری پارسی جویی ها در این بخش هستیم. سرویس مترجم یکی از بنیادین ترین بخش هرموتور جستجویی است، در پارسی جو اما موتور مترجم از موتور ترجمه ترگمان قدرت گرفته و حتی چندان هم خوب کار نمی کند و مطمئنا کاربران چندان میلی به استفاده از آن نخواهند داشت. سرویس مترجم پارسی جو تحت دامنه translate.parsijoo.ir در دسترس است.

سرویس نقشه: نقشه پارسی جو یک نقشه آنلاین فوق العاده است که تحت دامنه map.parsijoo.ir در دسترس می باشد. امکانات و دقت این سرویس بسیار بالاست و به تجربه ی کارکردن آن می ارزد. از امکانات این نقشه می توان به پیشنهادات ویژه مسافرت، محاسبه مسافت و مساحت اشاره کرد.

سرویس کافه کجا: متأسفانه هنگام نگارش این مقاله سرویس کافه کجای پارسی جو از دسترس خارج بوده و امکان ارائه اطلاعات در مورد آن وجود نداشت.

سرویس علمی: جستجوی مقالات و کتاب های الکترونیک علمی همیشه یکی از پر طرفدارترین جستجوها برای کاربران وب است. در پارسی جو با جستجوی کلمات کلیدی می توانید به فهرستی از مقالات و کتاب های علمی در زمینه های مهندسی، پزشکی، فرهنگی، تکنولوژی و غیره دست پیدا کنید.

جستجوی پیشرفته: سرویس جستجوی پیشرفته پارسی جو یکی دیگر از سرویس های مهم یک موتور جستجوگر ایرانی است. با استفاده از این امکان شما می توانید نوع فایل، تاریخ انتشار، کلمات کلیدی و نام وب سایت را وارد کرده تا جستجوی دقیق از چیزی که می خواهید انجام دهید.

پرس و جو: وبلاگ پارسی جو

اخبار، مقالات ویدئو ها و معرفی پارسی جو تحت وبلاگی است که بیش از یک سال از آخرین آپدیت آن می گذرد! در این وبلاگ می توانید اطلاعات بیشتری در مورد پارسی جو کسب کنید و همچنین بازخوردتان در مورد پارسی جو را با آنها به اشتراک بگذارید.

گوگل کجا، پارسی جو کجا؟

مقایسه گوگل و پارسی جو

به نوعی می توان گفت پارسی جو قدرتمندترین موتور جستجوی فارسی زبان است که اکنون در وب قابل دسترسی است امّا با یک دید وسیع هم می توان آن را یک موتور جستجوی قدرتمند دانست؟ در واقع می تواند گفت فضای وب فضایی است که در آن می تواند با هر وبی رقابت کرد و از آن پیشی گرفت ولی بسیاری براین باورند که دیگر هیچ موتور جستجویی به پای گوگل نخواهد رسید! این باور اشتباه است امّا به ظاهر درست. حال سؤال اینجاست "آیا پارسی جو توان رقابت با گوگل را دارد؟" در پاسخ به صورت کلی می توانیم بگوییم: گوگل دارای پشتوانه های مالی و معنوی بزرگی است و این باعث می شود که سرویس جستجوی گوگل به صورت روزانه پیشرفت و توسعه پیدا کند. همچنین فعالیت های شبانه روزی کارمندان گوگل به توسعه این رسانه قدرتمند بیشتر کمک می کند.

امروزه هرکس که در سراسر جهان کمی با اینترنت آشنایی داشته باشد، گوگل را می شناسد و حتی برخی گوگل را اینترنت می دانند تا آنجه که برای درخواست در اینترنت میگویند: "در گوگل سرچ کن". شاید مقایسه گوگل و پارسی جو در اصل اشتباه باشد امّا در ادامه متوجه خواهید شد که چرا ما این عنوان را برگزیدیم.

هر موتور جستجو سرویس های مختلفی ارائه می دهد تا کاربران بیشتری را جذب کند، امّا ویژگی های گوگل چیست که این گونه سرویس جستجوی آن در سراسر جهان محبوب است؟! امکانات، شرایط، حمایت های مالی و معنوی همگی در توسعه و پیشرفت یک موتور جستجو نقش دارند. اگر پارسی جو و دیگر موتورهای جستجوی ایرانی بخواهند از گوگل پیشی بگیرند باید راه های بسیار طولانی را طی کنند.

پارسی جو و راهی طولانی

جستجوگر ایرانی پارسی جو برای رسیدن به یک نقطه ی قابل اتکاء راه بسیار طولانی و سختی دارد. در ابتدا باید از خودش شروع کند شاید تا کنون یک صدم راه را رفته باشد. آنها کار زیادی برای رسیدن به یک موتور جستجوی قدرتمند دارند. گوگل در سال 1998 یعنی 20 سال پیش ثبت شد و پارسی جو حدود 9 سال پیش! این اختلاف کمی نیست هرسال می تواند باعث ارائه و توسعه یک بستر نوعی از سرویس باشد. گوگل تا کنون 100ها سرویس ارائه کرده و پارسی جو تنها چند سرویس که به صورت مختصر در بخش بالا در مورد آن توضیحاتی دادیم.

یکی از عمده ترین دلایلی که گوگل توانست موتور جستجوی خود را به اوج برساند بحثی است که خارج از یک روال معمولی برای توسعه موتور جستجو می باشد یعنی سیستم عامل! همانطور که می دانید محدود کشورهایی از تکنولوژی های سیستم عامل بهره می برند و این سیستم عامل ها به طور خلاصه در ویندوز مایکروسافت، اندروید گوگل، لینوکس و یونیکس، مک او اس، و آی او اس وجود دارد. خب فکر کنم تا همینجا هم کمی به پاسخ سؤالتان رسیده باشید، موتور جستجو با سیستم عامل یک رابطه ی مستقیم دارد که در زیر به طور کامل تری مورد بحث قرار خواهیم داد:

اندروید گوگل و آی او اس اپل را در نظر بگیرید! اکثر کاربران گوشی های هوشمند که از سیستم عامل اندروید و آی او اس بهره می برند از یک مرورگر وب به نام گوگل کروم (برای اندرویدی ها) و سافاری (برای اپل) استفاده می کنند. موتور جستجوی پیشفرضی که برروی این مرورگرها قرار دارد گوگل می باشد. بنابراین کاملا واضح است که با پیشرفت روزافزون گوشی های هوشمند و استفاده کاربران از این دستگاه ها برای مرور وب موجوب توسعه گوگل می شود.

حالا ویندوز مایکروسافت را در نظر بگیرید! هنگامی که کاربران یک کامپیوتر خریداری می کنند معمولا برروی آن سیستم عامل ویندوز نصب است. بر روی این سیستم عامل نیز یک مرورگر وب به نام اینترنت اکسپلورر قرار دارد که در آغاز کاربر برای استفاده از فضای اینترنت ملزم به استفاده از این مرورگر می باشد. موتور جستجوی پیشفرض برروی این مرورگر نیز بینگ! از شرکت مایکروسافت است. بنابراین موتور جستجوی بینگ میان کاربران ویندوز کاملا شناخته شده است. اما اینترنت اکسپلورر با ظهور نسخه جدیدش در ویندوز 10 همچنان هم میان کاربران ویندوز چندان محبوب نیست و اکثر کاربران استفاده از مرورگرهایی همچون فایرفاکس و گوگل کروم را ترجیح می دهند که خب موتور جستجوی پیشفرض هردو مرورگر نیز گوگل است.

پارسی جو تا کنون یک نسخه اپلیکیشن برای اندروید ارائه داده است که همانند یک مرورگر وب بتوانید به مرور اینترنت بپردازید اما این برنامه هرگز جای یک مرورگر را نخواهد گرفت. یک مرورگر باید حداقل ویژگی های زیر را داشته باشد تا توان رقابت با مرورگر بزرگی مانند گوگل کروم را داشته باشد:

سازگاری: مرورگر وب باید با انواع دستگاه ها و سیستم عامل ها همچون IOS, Android, Windows, Linux, MacOS X و غیره سازگار باشد تا تمامی کاربران امکان استفاده از آن را داشته باشند.

سریع: نوع برنامه نویسی و طراحی برنامه باید بگونه ای باشد که که علاوه برنیاز به فضای کم، ساده و سریع و در عین حال کاربر پسند باشد.

قابلیت ها و امکانات: ویژگی های ضروری یک مرورگر مانند نوار جستجو، امکان تعویض موتور جستجو برای مرورگر، امکان ایجاد و چرخش بین Tab (برگه ها)، قابلیت سفارشی سازی توسط کاربر، امکان انتخاب تم های مختلف، قابلیت استفاده از حجم کمتر از دیتا و ذخیره گذرواژه ها و نام های کاربری و غیره همگی از ویژگی های ضروری یک مرورگر وب است.

معرفی و بازاریابی: بخش معرفی و بازاریابی برای مرورگر بسیار حائز اهمیت است این کار شاید نیازمند یک تیم تولید محتوا و بازاریاب حرفه ای باشد.

قابل دریافت: پس از تولید و ساخت مرورگر وب باید آن را به صورت گسترده منتشر کرد تا اکثر کاربران بتوانند از هر نقطه و سریع اقدام به دانلود آن کنند. بنابراین نشر در تمامی رسانه های مرجع دانلود الزامی است.

حال می پردازیم به خود موتور جستجو و امکاناتی یک موتور جستجو باید داشته باشد:

سرعت

هر وقت صحبت از اینترنت و دنیای وب می شود یکی از اساسی ترین یا بهتر است بگوییم اصلی ترین مبحثی که به ذهن کاربران می آید بحث سرعت است، از سرعت ISPها (ارائه دهندگان خدمات اینترنت) گرفته تا سرعت بارگذاری وب سایت و غیره. سرعت یک بارگذاری یک وب سایت به سه اصل بنیادی بستگی دارد:

1-    سرعت اینترنت شما

2-    سرعت سرورهای سایت

3-    نوع طراحی و ساختمان وب سایت

بنابراین دو بخش مهم به سایت و یک بخش به کاربر بستگی دارد، همانطور که می دانید گوگل اکنون صاحب یکی از بزرگترین و به روزترین دیتاسنترهای جهان است. بنابراین سرعت دریافت درخواست و پاسخ به کاربر بسیار زیاد است. امّا می توان از این مرحله گذر کرد! چگونه؟ سرورهای گوگل در خارج از کشور قرار دارند اگر پارسی جو از سرور و فضای داخلی زیاد و بسیار قدرتمند استفاده کند می تواند در سرعت از گوگل پیشی بگیرد.

وب مسترها

گوگل اینترنت نیست اما براینترنت حکومت می کند! معمولا هر الگوریتمی که گوگل معرفی می کند تمامی صاحبان وب سایت ها خود را با آن الگوریتم ها وفق می دهند. گوگل الگوریتم هایی را معرفی می کند تا کاربران را تشویق به ایجاد محتوای مفید کند. بخش هایی مانند گوگل سرچ کنسول، توسعه دهندگان گوگل و غیره از جمله بخش های لازم و ضروری برای یک موتور جستجو است که وب مسترها راه حل های خود را برای تولید محتوای مفیدتر ارائه می دهند و وضعیت وب سایت خود را در موتور جستجو بررسی می کنند.

اگر یک موتور جستجو بتواند وب مسترها را راضی کند 90درصد راه را رفته است. در آن زمان است که سئوکاران نیز به بررسی موتور جستجو می پردازند و توسعه موتور جستجو گسترش می یابد.

امنیت

یکی از مسائل فوق العاده مهم برای کاربران اینترنت حفظ امنیت و اطلاعات کاربران است. بنابراین استفاده از پروتکل https و حفظ اطلاعات و همچنین محرمانگی تمامی درخواست های کاربران یکی از اصولی است که هر موتور جستجو باید رعایت کند. در غیر این صورت موتور جستجو باید از دور خارج شود. حتی در صورت فیلترینگ موتورهای جستجویی مانند گوگل و غیره بازهم استفاده خواهند شد، زیرا کاربران از حفظ اطلاعاتشان مطمئن هستند.

بخش امنیت در موتور جستجو باید بگونه ای باشد که کاربر از هرجهت کاملا مطمئن باشد.

به روزرسانی

الگوریتم های موتور جستجو باید به طور مداوم به روزرسانی شود تا کاربران هرروز با محتوای بهتری رو به رو شوند و تجربه ی کاربری بهتری داشته باشند. موتور جستجو باید به گونه ای صفحات امتیاز بندی شوند تا بهترین نتیجه نمایش داده شود.

دانلود این مقاله به صورت PDF

به نظر شما چه چیزهای لازم دیگری برای توسعه یک موتور جستجو لازم است؟ - منتظر نظرات شما هستیم.

تبلیغات در پایین ادامه ی مطلب

نظرات شما


    نام
    ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
    وبسایت
    :) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
    نظر خصوصی
    مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
    کد امنیتیرفرش کد امنیتی