حل مشکل فریز شدن یا توقف پاسخگویی در ویندوز.

 

در این پست به شما توصیه میکنیم که اگرکامپیوتر شما غالبا با مشکل فریز مواجه میشود، یا به طور کامل متوقف می شود، چه کاری باید انجام دهید. یک روش ساده برای اینکه شما متوجه شوید که آیا ویندوزتان در حالت فریز است یا نه این است که با فشاردادن کلید Num Lock ببینید آیا چراغهای LED آن روشن و خاموش میشود یا خیر، در تصویر زیر محل قرارگیری این کلید مشخص شده است.

num lock LED

اگر می توانید این چراغ را خاموش و روشن کنید، کلیدهای Ctrl + Alt + Del را فشار دهید سپس Task manager را بازکرده برنامه های درحال اجرا را انتخاب کنید و End Task را بزنید. (توجه داشته باشید که در این حالت پروژه های شما ذخیره نمیشوند و برنامه به طور کامل بسته میشود).

اگر این روش جوابگو نبود از ادامه ی مطلب مراحل را دنبال کنید.

 

 

مسئله مربوط به نرم افزار

کامپیوتر در حالت قفل یا انجماد (فریز) اغلب به علت مسائل مربوط به نرم افزار است. اگر هنگام راه اندازی یک برنامه خاص، با قفل مواجه میشوید، اطمینان حاصل کنید که همه آخرین آپدیتها را برای تمام برنامه های در حال اجرا نصب کرده اید. شما می توانید آخرین به روزرسانی های نرم افزار خود را از طریق توسعه دهنده یا ناشر نرم افزار پیدا کنید.

نکتهاگر کامپیوتر دارای هرگونه بدافزار، ویروس یا سایر نرم افزارهای مخرب باشد، می تواند باعث مشکلات زیادی شود. اطمینان حاصل کنید که کامپیوتر شما پاک است.

 

بیش ازحد برنامه ی درحال اجرا دارید

هر برنامه یا پنجره‌ای که شما بر روی کامپیوتر خود باز می‌کنید، برخی از منابع کامپیوترها را برای نگه داشتن آن استفاده می‌کند. اگر برنامه های بیش از حد بسیاری را در یک زمان باز کنید، کامپیوتر شما ممکن است کم منابع باشد، و در نتیجه، فریز می شود. سعی کنید تنها یک برنامه اجرا کنید تا مطمئن شوید که فریز شدن شما ناشی از برنامه‌های چندگانه‌ای است که همزمان در حال اجرا هستند.

 

مشکلات درایور

​یک قفل کامپیوتری نیز می‌تواند توسط درایورهای قدیمی یا خراب ایجاد شود. به عنوان مثال، اگر درایور رابط ویدئویی شما دچار مشکل شده باشد ممکن است کامپیوتر شما هنگام بازی کردن یا تماشای یک فیلم قفل شود.

اول، مطمئن شوید که ارور یا خطا از طرف مدیریت دستگاه ویندوز نیست. برای اینکار Device Manager را بازکرده و قسمت "Other Devices" را پیدا کنید. سپس در لیست آن ببینید که کنار کدام یک از آنها یک علامت تعجب زرد یا X قرمز وجود دارد. برای رفع این مشکل به صفحه ی شناسایی مشکلات در مدیریت دستگاه ویندوز مراجعه کنید.

بعد، اطمینان حاصل کنید که آخرین نسخه های درایور برای تمام دستگاه های بزرگ مانند (ویدیو، صدا، مودم و شبکه) در کامپیوتر خود را نصب کرده اید. برای فهرستی از صفحات راهنمایی مرتبط با درایور، به فهرست درایور ما مراجعه کنید.

 

موضوع مربوط به سیستم عامل

اطمینان حاصل کنید که سیستم عامل شما آخرین آپدیت ها بر روی آن نصب شده است.

  • چگونگی آپدیت ویندوز مایکروسافت در کامپیوتر.

 

 

موضوع مربوط به گرما

اگر پردازنده کامپیوتر خیلی داغ است، می تواند سیستم شما را متوقف کند. اگر اخیرا صداهای غیر معمولی از کامپیوتر شما می آیند، مانند صدای بلند، می تواند نشانه ای از یک فن (خنک کننده سیستم) خراب باشد.

ابتدا پشت کیس خود را بررسی کنید و ببینید که آیا هوا جریان دارد یا خیر، این قسمت مربوط به خنک کننده منبع تغذیه سیستم شماست. برای خنک کننده ها یا Fanهای دیگر کامپیوتر، چند گزینه دارید. شما می توانید با بازکردن کامپیوتر آنها را به صورت فیزیکی مشاهده کنید یا اگر کامپیوتر مانیتور یا نظارت کننده RPM برای فن دارد، وارد تنظیمات CMOS شوید و اطمینان حاصل کنید BIOS هیچگونه خطایی را گزارش نمی کند.

نکتهکاربران لپ تاپ نیز می توانند لپ تاپ خود را بر روی یک کتاب یا دفترچه یادداشت بگذارند تا هوا بتواند در پایین لپ تاپ جریان بگیرد و سپس بررسی کنند که آیا لپ تاپ دارای مشکلات مربوط به گرما است یا خیر.

بعضی از سیستمها دارای سنسورهای خاصی هستند که کاربران میتوانند گرمای دستگاه خود را کنترل کنند. اگر کامپیوتر شما مجهز به این سنسورها باشد، مطمئن شوید CPU شما خیلی داغ نیست.

  • آیا راهی وجود دارد که به شما بگوید CPU چقد گرم است؟
  • دمای CPU درحال بکار چه میزان باشد؟

 

 

مشکل سخت افزاری

احتیاطبرخی از مراحل زیر نیاز به باز کردن کامپیوتر دارند. هنگام کار در داخل کامپیوتر، از ESD آگاه باشید.

یک مشکل سخت افزاری ممکن است یک کامپیوتر را قفل کند. اگر اخیرا هر سخت افزار جدیدی را به کامپیوتر اضافه کرده اید، به طور موقت آن را حذف کنید تا اطمینان حاصل کنید که دلیل فریز شدن سیستم شما آن نیست.

قبل از تلاش برای حذف هر گونه سخت افزار، اطمینان حاصل کنید که کامپیوتر در مدیریت دستگاه اختلال ندارد.

اگر اخیرا سخت افزار جدیدی نصب نکرده اید، بهترین راه حل بعدی این است که یکی از اجزای خاص را حذف کنید. به عنوان مثال، شما می توانید مودم، کارت شبکه، کارت صدا یا هر کارت توسعه دیگر را حذف کنید، زیرا برای کار با کامپیوتر لازم نیست که قطعا این قطعات را داشته باشید. شما همچنین باید در هربار جدا کردن این قطعات جانبی سیستم خود را تست کنید تا ببینید مشکل از کدام قطعه است.

 

مشکل جدی در ویندوز

اگر شما تمام توصیه های بالا را آزمایش کرده و کامپیوتر همچنان به طور مرتب قفل میشود احتمالا ویندوز خراب شده است. از طریق مراحل عیب یابی اولیه برای نسخه ی ویندوز سعی کنید این مشکل را برطرف کنید.

اگر این مراحل اضافی مشکل شما را حل نمی کند، پیشنهاد می کنیم همه اطلاعات با ارزش خود را پشتیبان گیری کنید و سپس ویندوز را پاک کنید و مجددا نصب کنید.

 

ناقص بودن سخت افزار

اگر کامپیوتر شما در حین یا پس از نصب سیستم عامل خود غیرمعمول خاموش شود، اجزای سخت افزاری موجود در کامپیوتر شما ممکن است ناقص باشد. اگر چنین است، سخت افزار خراب احتمالا یکی از اجزای RAM، CPU، مادربرد، یا منبع تغذیه است.

  • چگونه می توانم حافظه سیستم خود را آزمایش کنم تا بدانم خراب است یا خیر؟

اگر به بخشهای مشابه دیگر کامپیوتر که نام بردیم دسترسی دارید قطعات را متوقف کنید تا سخت افزار معیوب را جداکنید. در غیر این صورت، شما باید کامپیوتر را نزد یک تعمیرکار حرفه ای سرویس کنید.

 

اطلاعات اضافی
  • وقتی کامپیوتر خاموش می شود چه باید بکنم؟
  • برای اطلاعات بیشتر و لینک های مرتبط، تعریف فریز را ببینید.
  • راهنمایی و پشتیبانی ویندوز مایکروسافت.

 

 


برچسب ها

ارور | خطا | ویندوز | سخت افزار | نرم افزار | مایکروسافت | Error | درایور | آپدیت |
آخرین به روزرسانی این مطلب:

2018-12-12T10:18:25


پربازدیدترین

از اینجا می توانیدمحبوب ترین مطالب را مشاهده کنید