برنامه نویسی کامپیوتر: شروع کار

برنامه نویسی کامپیوتر: شروع کار


آنچه در این فصل خواهیم آموخت:

-         درک نحوه کارکرد برنامه نویسی کامپیوتر

-         تاریخچه برنامه نویسی کامپیوتر

-         کشف برنامه نویسی

-         شروع کار

باور کنید یا نه، اگر بتوانید یک دستور عمل را روی یک کاغذ از دفترچه یادداشت بنویسید می توانید یک برنامه کامپیوتری بسازید!در ساده ترین سطح، برنامه نویسی کامپیوتر چیزی بیشتر از نوشتن یک دستور العمل و انجام آنها به صورت گام به گام نیست. مهمترین قسمت برنامه نویسی، یادگیری چگونگی نوشتن برنامه و نحوه استفاده از یک زبان برنامه نویسی خاص نیست. بلکه در مرحله اول باید بدانید چه چیزی می خواهید ایجاد کنید. 

آیا می دانستید برخی از محبوبترین و رایجترین برنامه هایی که امروزه استفاده می شود توسط افرادی که هیچگونه آموزش رسمی در ریاضیات یا علوم کامپیوتری نداشتند ایجاد شده است؟ Dan Bricklin هنگامی که به تحصیل در رشته MBA (مدریت کسب و کار) در دانشگاه هاروارد مشغول بود، صفحه گسترده (Spreadsheet) را اختراع کرد. Scott Cook که در بازاریابی و توسعه محصول در Proctor & Gamble مشغول به کار بود برنامه محبوب مدیریت مالی Quicken به خاطر همسرش ایجاد کرد. Shawn Fanning که پسری نوزده ساله بیش نبود، پس از اینکه فهمید دوست خود برای پیدا کردن آهنگ های مورد علاقه اش در اینترنت مشکل دارد Napster نخستین شبکه اشتراک گذاری فایل ها را توسعه داد.

نکته این است که هرکسی می تواند نحوه برنامه نویسی کامپیوتر را بیاموزد. مهمتر از دانستن چگونگی برنامه نویسی کامپیوتر، دانستن اینکه با مهارت برنامه نویسی خود چه کاری را انجام دهید مورد نظر است. به قول آلبرت انیشتین "ابتکار مهمتر از دانش است". اگر یک ایده به ذهنتان رسید، زمان آن رسیده است که با برنامه نویسی آن ایده را به واقعیت تبدیل کنید.

برنامه نویسی کامپیوتر چگونه کار می کند؟

برنامه نویسی کامپیوتر یعنی حل یک مسئله. به عبارت دیگر هربرنامه برای حل یک مشکل خاص طراحی می شود. به عنوان مثال از معروف ترین مشکل ها محاسبه فرمول ها در یک صفحه گسترده یا جستجوی فایل های موسیقی در اینترنت و غیره بود؛ که امروزه، شاهد حل این مشکلات و فعالیت های زیاد در این زمینه هستیم.

شناسایی مشکل

قبل از اینکه بخواهید حتی کامپیوتر را لمس کنید، باید به فکر شناسایی و حل مشکل خاصی باشید. به عنوان مثال، صفحه گسترده ها (مانند اکسل)، کارهای محاسباتی کسل کننده ای که با دست و ماشین حساب انجام می شدند را از بین بردند. یا پردازشگرهای کلمه (مانند ورد) می توانند علاوه بره نوشتار سریع تر یک متن را ویرایش و قالب بندی کنند. حتی بازی های ویدئویی آنها هم نوعی برنامه هستند، چه مشکلی را حل می کنند؟ سرگرم نگه داشتن مردم کار ساده ای نیست :)

اگرچه برنامه هایی محبوب می شوند که بدترین مشکلات را حل کنند، اما هزاران مشکل وجود دارد که می توان آنها را با برنامه های کامپیوتری ساده کرد. مثل نرم افزار رزرو هتل، تاکسی آنلاین، نوبت دکتر و هزاران برنامه کاربردی دیگر. اگر شما یک مشکل را شناسایی کردید و فکر می کنید که می توان آنرا با برنامه کامپیوتری ساده تر کرد، در حقیقت شما الآن یک ایده برای یک برنامه کامپیوتری دارید. این همان چیزی است که در ابتدا در مورد آن صحبت کردیم.

یکی از رایجترین دلایل اینکه برنامه ها موفق نمی شوند یا اصطلاحا شکست می خورند این است که، برنامه ها مشکلاتی که واقعا مردم از آن ناراحت هستند را حل نمی کنند. شما باید قبل از شروع طراحی و نوشتن، دقیقا بدانید که برنامه شما قرار است چه کاری را انجام دهد و همه جوانب آنرا در نظر بگیرید.

خسارت 170 میلیون دلاری FBI برای یک برنامه

اداره تحقیقات فدرال آمریکا یا همان اِف بی آی یک مشکل داشت. آنها اطلاعات زیادی داشتند و تمامی آنها روی کاغذ نگهداری می شدند، این اطلاعات در میان بسیاری از مأمور ها در سراسر کشور پراکنده بودند و یافتن و استفاده از این اطلاعات تقریبا غیرممکن بود. ممکن بود مأموری اطلاعاتی حیاتی داشته باشد که بتواند به مأمور دیگری کمک کند تا یک پرونده را حل کند، امّا اگر آن دو مأمور ندانند که چیزی در اختیارشان است این اطلاعات کارآیی ندارد مثل این است که اصلا وجود نداشته باشند.

بنابراین، FBI یک ایده واضح پیدا کرد. یک برنامه کامپیوتری ایجاد کند که به مأموران کمک کند تا اطلاعات را از طریق کامپیوتر ذخیره و اشتراک بگذارند. چندین سال بعد با هزینه ای بالغ بر 170 میلیون دلار، FBI از برنامه خود رونمایی کرد، نام این برنامه Virtual Case File (پوشه پرونده مجازی) بود. این برنامه شامل هفتصد هزار خط کد نویسی بود که اشتباهات زیادی داشت و در نتیحه هیچگاه کارساز نبود. به جای تلاش برای نجات این پروژه، FBI به این نتیجه رسید که لغو کردن کل کار آسانتر است و اساسا 170 میلیون دلار را باد دادند.

اشتباه در کجا بود؟ اگرچه بسیاری از عوامل به شکست پروژه کمک کرده اند، امّا یک دلیل خاص، برجسته است. باتوجه به بررسی برنامه ای که توسط وزارت دادگستری آمریکا انجام شد، دلیل اصلی شکست "شرایط و الزامات تعریف برنامه بسیار ضعیف بود و به کندی پیش می رفت" به عبارت دیگر، FBI هرگز نمی دانست برنامه دقیقا قرار است چه کاری را انجام دهد.

اگر نمی دانید چطور باید یک هدف انتخاب کنید نمی توانید برنامه نویس شوید. یا می توانید امتحان کنید، فقط زمانی که 170 میلیون دلار صرف می کنید و بعد متوجه شوید نمی دانید چه چیزی می خواهید احتمالا هرگز به سمت برنامه نویسی نخواهید رفت.

جلسه بعد

تبلیغات در پایین ادامه ی مطلب

نظرات شما


    نام
    ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
    وبسایت
    :) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
    نظر خصوصی
    مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
    کد امنیتیرفرش کد امنیتی